Az univerzális tetőcsomagtartó - vajon tényleg létezik?
Az Ön garázsában is hegyekben állnak már a régi tetőtartó keresztrudak?
Ön is reménykedik minden alkalommal, hogy majdcsak jó lesz egyik a következő autóra?
És mégis.. minden alkalommal szembesülnie kell a ténnyel, hogy az új autóhoz új csomagtartó garnitúrát kell vásárolnia.
Sokakban felmerült már a kérdés, hogy vajon létezik-e valamilyen univerzális megoldás, amit pár évnél tovább is használhat.
Sokféle törekedés volt már erre, talán a legjobb megoldás a klasszikus tetőkorlát, hiszen a legtöbbnek a profilja nagyon hasonló, csak méretbeli különbségek vannak.
Mindazonáltal sok autótípusból vagy nincs gyárilag tetőkorlátos modell, vagy szimplán nem nézne ki jól rajta. Képzeljük csak el, hogy nézne ki például egy sedan autón. :)
Ezen kívül egyre ritkább a klasszikus korláttal szerelt autó, néhány éve a tetősín, avagy integrált tetőkorlát jött divatba.
Ezek mindenképpen elegánsabbak elődeiknél, ellenben kevésbé univerzálisak.
És a nagy kérdés: létezik valódi, megbízható univerzális tetőcsomagtartó?
Sajnos a válasz: nem.
És hogy miért? Ennek leginkább gazdasági okai vannak. Hiszen a gyártóknak nem érdekük, hogy egy kereszttartó rúd több tíz évig használatban legyen. Gyakran még márkán belül, de még modellváltást követően sem lehet az előző tetőcsomagtartót használni, mert mindig újítanak a csatlakozási pontokon.
A felfogatási lehetőségekről korábban már írtunk, valamint arról is, hogy mi a teendő, ha semmilyen gyári csatlakozó nincs kialakítva az autó tetején.
Tetőkorlátból viszonylag kevés a kirívó példa, de még ennél a típusnál is előfordul olyan, amire csak speciális tetőcsomagtartó szerelhető fel.
Tetősín esetében már többféle megoldás van, viszont a különböző profilokra nehezebb azonos csomagtartót találni. A legjobb, aminek a belső oldalán fix rögzítési pontok vannak, kívül pedig peremes. Ez esetben a csomagtartó típúsától függően lehet választani, hogy milyen módon akarjuk azt rögzíteni. Van, ami kimondottan a fix lyukakat használja ki, de van olyan is, amely a belső oldalhoz csak odaszorul és a külső oldal peremére kapaszkodik rá, így mint egy satu összeszorul a tetősínen. Az előbbi azoknak ajánlott, akik tetőcsomagtartóra tervezett szállítóeszközöket, azaz tetőboxot, kerékpártartót, síléctartót, kajak-, vagy kenutartót akarnak felszerelni, mivel a lyukak pont olyan távolságra helyezkednek el egymástól, amelyeket ezek a hordozóeszközök igényelnek, így nem kell méricskélni. Az utóbbi megoldás pedig azoknak kedvez, akik a felsoroltakon kívül bármi mást szállítanának, akár létrát, szálanyagot, csöveket, bútort, vagy egyéb szállítmányt, mivel nincs lekorlátozva, hogy a csomagtartó rúd hol helyezkedhet el, viszonylag szabadon állíthatóak a tetősínen.
Fixpontnál valamivel problémásabb a helyzet. A különböző autómodellek esetében más-más fixpontok léteznek. A legelterjedtebb a csavaros rögzítésű, de vannak különböző "beakasztós" megoldások is. Ezzel az a probléma, hogy a csavaron / akasztón kívül kell valami, amivel az autó tetejére támaszkodik a csomagtartó, viszont az eltérő kasznik más más kialakítást igényelnek, hogy felvegyék az autó formáját, illetve eltérő a csavar / akasztó mérete is.
Gondolhatnánk, hogy a gumitappancsos / bekapaszkodós megoldás lehetne az, ami minden esetben működik, de ahogy az autó többi része, úgy a teteje is eltérő a különböző modelleknek.
A gumitappancs még lehet univerzális, de az ajtó alá bekapaszkodó lemezfül nem mindegy milyen szögben van behajtva és milyen hosszúságú.
Akkor tehát mi a teendő?
Próbáljon moduláris csomagtartót választani, új tetőcsomagtartó vásárlásakor érdeklődjön az eladónál, hogy egy esetleges autócsere alkalmával mik az esélyek arra, hogy egy-két alkatrész cseréjével tovább tudja használni a felszerelés nagyját. Így, ha nem is tud mindent felhasználni, de nem is kell mindent a garázsban őrizni, jó eséllyel felhasználhatja újra a csomagtartó rudat, vagy akár még a csatlakozó bizonyos elemeit is.